Stakingen.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu Stakingen.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu

Stakingen..

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 Oktober 2019 | Kenia, Kisumu

14 oktober
Vandaag beginnen we met onze nieuwe stages. Om 08:30 werden we opgehaald door Sammy, onze tuktuk chauffeur. We werden eerst af gezet bij Pandi Pierrie, de stage van Britt. Marielle wachtte ons hier op en met z'n vieren gingen we heel de compound langs. Na britt afgezet te hebben bij haar stage, gingen we naar onze stage; Jaramogi Hospital. Toen demi hier stage liep waren er al stakingen maar kon ze wel gewoon mee werken. Sammy had ons verteld dat de stakingen voorbij waren, echter was dit niet het geval. Na millecent ontmoet te hebben gingen we naar administratie waar mensen op ons stonden te wachten om het ziekenhuis te laten zien. Wij dachten dat vandaag onze eerste dag was en we gelijk konden beginnen, blijkt dat heel het ziekenhuis leeg is en er echt niemand meer werkt.
Het personeel staakt omdat ze al drie maanden niet uitbetaald gekregen hebben. Bij Demi namen ze alleen de patiënten aan met hoge nood, maar nu was dat ook niet meer het geval.
Marielle vertelde ons dat als het morgen nog niet voorbij is we waarschijnlijk een tijdelijke stage krijgen aan gewezen, ben benieuwd.

15 oktober
De stakingen zijn nog steeds niet voorbij.. Ik en Nicolenne zitten thuis te wachten op een beetje goed nieuws. Marielle zou een nieuwe stage regelen maar immigration keurde dit niet goed, geen stage dus. Vandaag hebben we veel gedaan aan huiswerk en opruimen, de dagen duren zo wel erg lang.
Millecent is nog een keer terug gegaan naar immigration en ze keurde het langzamer hand goed. Alleen nu hebben we een ander probleem, de plek waar wij tijdelijk stage wouden lopen zei dat dit niet mogelijk was, ze wouden ons of helemaal op Pandi hebben of helemaal niet. En twee verpleegkundige waren ook teveel. Deze optie was dus ook uit gesloten. Morgen komt Marielle om het over de mogelijke opties te hebben, ik ben benieuwd.

16 oktober
GOED NIEUWS!!!! Morgen worden we in het ziekenhuis verwacht, de stakingen zijn voorbij!!
Ze vertelde ons dat als dit nog langer had geduurd we mochten kiezen, of naar huis of 6 weken lang vakantie houden. Ik ben toch maar even opgelucht dat stage gewoon door gaat, al had ik het ook niet erg gevonden om naar huis te gaan, haha. Nog even snel een boodschapje gedaan voor de aankomende dagen. Ik kan niet wachten om gewoon te gaan werken en mijn ding te doen, thuis zitten is echt nik voor mij.

17 oktober
Vandaag is de dag eindelijk dat we mogen beginnen, om 07:45 werden we opgehaald door Sammy om ons naar het ziekenhuis te brengen. Eerst langs Pandi piere om Britt af te zetten op haar stage en dan gaan we toch echt naar het ziekenhuis. We hadden eerst een afspraak met de hoofdzuster en die heeft ons badges gegeven met ons naam en functie. Daarna kregen we een rondleiding door heel het ziekenhuis. Omdat we die badges hadden mochten we op elke afdelingen, op sommige afdelingen moest je je schoenen uit zoals intens of care en new born, omdat deze mensen hel gevoelig zijn voor infecties. Het is zo anders dan het ziekenhuisje in Rangala en zoveel groter, is niet te omschrijven. Na de ochtend mochten we naar huis om een planning te maken waar we willen werken, dit is mijn planning:
- Bevallingen van 18 tot 22 oktober
- Scans en MRI op 23 oktober
- Nier afdeling op 24 oktober
- Kinderafdeling van 28 tot 31 oktober
- Intense of care van 4 tot 7 november
- Neonatologie van 11 tot 14 november
- Operatiekamer 18 en 19 november
- Bevallingen 20 en 21 november
Ik heb er enorm veel zin in en kijk er echt naar uit om al deze verschillende afdelingen te zien.

18 oktober
Onze eerste stage dag, het was wel wat anders dan dat ik had verwacht. Ik stond op bevallingen, en het nog maar net aan het vollopen van de zes weken stakingen die er zijn geweest. Het personeel is heel anders dan in Rangala, veel meer gesloten. De afdeling zelf was heel rustig geen bevallingen, jammer genoeg. Ik heb een ochtendje mee gedraaid en daarna ben ik naar huis gegaan. In de middag zijn we naar de Masai market gegaan om daar nog leuke dingetjes te halen voor onze families. We hebben de dag afgesloten bij de KFC.

19 & 20 oktober
Vandaag en morgen gaan we niet zo veel doen. We hebben eventjes boodschapjes gedaan voor volgende week. We wouden gaan zwemmen maar toen kwam er opeens een storm aan. We gaan ons voorbereiden op onze stage week en kan niet wachten om te beginnen. Dan hebben we weer ons ritme en gaat de tijd ook wat sneller. Ben heel erg benieuwd naar volgende week en hoe dat allemaal gaat zijn en gaat lopen.

  • 20 Oktober 2019 - 10:22

    Mariëlle :

    Leuk om je avonturen te lezen. Hopelijk komende week geen gestaak meer en kun je volop aan de slag. Succes Daph!

  • 20 Oktober 2019 - 12:04

    Oma Schippers:

    Spannend die stakingen fijn dat ze voorbij zijn en dat je weer aan slag kan gaan heel veel succes in het nieuwe ziekenhuis en veel succes toegewenst van opa en oma liefs

  • 20 Oktober 2019 - 15:17

    Jean-Paul:

    Hoi Daphne,

    Balen hoor die tegenvallers. Je hebt er zelf totaal geen invloed op en extra vervelend is dat je dan ook nog in je hoofd al een beetje gaat kiezen tussen 'thuis' of daar blijven. Allemaal heel verwarrend lijkt me naast het feit dat je van het platteland in Rangala naar de grote stad Kisumu bent gegaan hetgeen ook weer omschakelen en wennen is. Wel meer luxe, dus dat zal snel goed voelen daar. Hopelijk kan je de komende weken je gemaakte planning gewoon gaan volgen en de punten gaan afvinken. Succes daarmee

    Groetjes vanuit Steenbergen

  • 20 Oktober 2019 - 16:38

    Anneke:

    Hallo Daphne
    Een poosje niks van ons gehoord.
    Ik begrijp uit je verhalen dat het niet zo lekker ging daar.
    Ver elend joh. Hopen dat het nu weer wat beter gaat.
    Dat je weer kan doen waar je voor daar bent.
    Veel sterkte de komende tijd.
    Groetjes
    Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia Reis 2019

Hallo allemaal,

Ik ben een studente op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik krijg een unieke kans om Kenia te gaan bezoeken en daar een steentje bij te dragen. Ik doe de opleiding verpleegkundige niveau 4 en ik ben zeventien jaar oud en word in Kenia achttien, dus een feestje!
Ik ga gedurende mijn reis een blog bij houden waardoor iedereen op de hoogte is van mijn activiteiten en persoonlijke ontwikkelingen, en zou het leuk vinden om jullie mee te nemen in dit avontuur!

In augustus ga ik dus drie maanden naar Kenia om daar te werken/stage te lopen. Ik ga dit in twee gedeeltes doen:

1. Ik ga eerst naar het platteland voor anderhalve maand, dit is een omringt gebied waar verschillende faciliteiten zijn, denk aan babyhome, ziekenhuis en nursing home. Ik ga in deze tijd stage lopen in het ziekenhuis die daar staat en ook ben in te vinden bij het babyhome. Omdat er niet altijd werk is in het ziekenhuis heb mag ik ook met vondelingen werken, van 0-2 jaar oud.

Ik heb dan een tussen week voor dat ik begin aan mijn tweede periode van mijn reis. In de tussen week hoop ik op Safari te gaan met mijn medestudenten die op dat moment daar ook zijn met mij.

2. In deel twee ga ik naar de stad toe om daar in het grote ziekenhuis te werken, met allerlei verschillende doelgroepen. Dit is een groter ziekenhuis dan op het platteland, omdat daar alleen weeskinderen opgenomen worden. In het ziekenhuis heb ik nog niet een goed beeld van wat mijn taken zijn, ik denk verpleegtechnische handelingen zoals prikken, wondzorg, katheteriseren etc. Ik ga zeker aangeven dat ik veel nieuwe dingen wil zien en wil leren!

Ik heb de mogelijkheid om aan te geven of ik andere dingen wil doen zoals onderhanden het oerwoud in en daar de kinderen zorg bieden die zandvlooien hebben en voet schimmel, ook mag ik een dag mee met de zusters die erop uit gaan om thuis zorg te plegen in de sloppenwijken.

Ik zal met mijn verslagen foto's uploaden zodat het allemaal wat duidelijker is en jullie er een beeld bij krijgen!

Tot snel!

Recente Reisverslagen:

11 November 2019

New Born Unit en Oprichtster Kenia reis

10 November 2019

Bewogen stage week..

28 Oktober 2019

Weekendje naar Rangala

21 Oktober 2019

Laborward!

20 Oktober 2019

Stakingen..
Daphne

Ik ben Daphne Schippers. Ben studente op het Kellebeek college in Roosendaal, en doe de opleiding verpleegkundige niveau 4. Vanwege mijn opleiding krijg ik de kans om drie maanden stage te lopen in Kenia en neem ik jullie graag mee naar toe!

Actief sinds 08 Mei 2019
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 3794

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Kenia Reis 2019

Landen bezocht: