Laborward! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu Laborward! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu

Laborward!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

21 Oktober 2019 | Kenia, Kisumu

21 oktober

Vandaag onze eerste stage dag in Kisumu. Na een week thuis gezeten te hebben en niks gedaan te hebben ben ik blij dat we weer aan de slag mogen. Ik sta vandaag op verloskunde. Ik begon op de afdeling waar de zwangere vrouwen liggen die ziek waren. Ik was natuurlijk naar deze afdeling gekomen om bevallingen te zien, dus heb ik dit ook gevraagd aan de hoofdzuster of ik naar dat gedeelte mocht. Toen ik daar naar toe ging was er net een na-bevalling bezig en het hechten. Ook kwam er een moeder binnen met een abnormale grote buik, ze wist niet of ze in verwachting was van een tweeling of omdat het een grote baby was, dit wist de vrouw niet omdat ze nog nooit een echo had gehad. Bij de tweede bevalling die ik mocht bijwonen heb ik enorm veel gedaan, injecties zetten en de baby verzorgen. Vandaag heb ik al zoveel gezien en veel mogen doen.

22 oktober

Vandaag begon de dag leuk, een lieve collega en een warm welkom. Het was vandaag enorm rustig op de afdeling en omdat ik met 10 andere studenten stond was er niet heel veel te doen.. Om 10:30 kreeg iemand een keizersnee, ik mocht mee. Enorm blij dat ik was. Ik had mijn haarnetje al op en mijn mondkapje op en toen kreeg ik te horen dat we gaan extra short meer hadden dus dat ik niet mee kon.. Het was zo rustig, geen bevallingen, geen werk en geen dingen die ik kon doen dat ik besloot om Millicent te bellen om te vragen of ik naar een andere afdeling toe mocht, millicent zei ga maar lekker naar huis en rust maar even uit.

23 oktober

Vandaag sta ik op x-ray of te wel de röntgenafdeling. Ik begon bij het meekijken van echo’s, voornamelijk zwangerschap echo’s en van de buik. Het was heel interessant om te zien en vooral om de verschillen met nederland te zien. Op deze afdeling hebben ze ook een MRI-scan en een CT-scan. Dit gedeelte van de afdeling is heel modern en heel netjes. Jammer genoeg waren er geen patiënten maar ze hebben me wel alles uitgelegd hoe alles werkt. Marielle kwam in de lunchpauze bij mij op stagebezoek. We hebben met z’n drieën geluncht en een goed gesprek gehad.

24 oktober

Ik zou vandaag eigenlijk naar de nier afdeling gaan maar heb er voor gekozen om naar verloskunde te gaan. Dit was een goede keuze geweest. Toen ik er aankwam was er een meisje van 17 aan het bevallen, ze moest drie keer in geknipt worden. Naast haar kwam er een vrouw die beviel van een overleden kindje, hier schrok ik wel even van. De manier waarop dat later behandeld wordt is heel heftig om te zien. Het lichaampje wordt onder in een kast gelegd en daar wordt alle vieze was gewoon overheen gegooid, ik vond dit heel heftig om te zien. Na de artsenvisite werd het spitsuur en 6 vrouwen bevielen stuk voor stuk van mooie en gezonde baby’s. Het was zelfs zo druk dat er een vrouw beviel van een kindje op de grond omdat alle bedden bezet waren. Het was deze week zo een bijzondere week en al zoveel geleerd en gezien. Het is voorbij gevlogen. Morgen komen de meiden uit Rangala, zin in!

25 oktober

WEEKEND!!! Vandaag komen de meiden en hebben we een meeting met mariëlle bij duncahill camp. Om 15:30 werden we opgehaald door sammy om ons daar naar toe te brengen. We hebben een drankje gedaan met z’n zevene, alle meiden en marielle en toen hebben we daar nog wat gegeten. Na het eten gingen we een ijsje halen bij Mon ami, en toen zijn we terug gegaan in de tuktuk naar ons huisje!

26 oktober

Vanochtend ging ik met Gwyneth mee naar de dokter, ze voelde zich al een tijdje niet lekker en had nu een afspraak gemaakt met Dr. alihboy. Marielle zou eigenlijk mee gaan maar er was iets tussen gekomen waarvoor het niet meer lukte dus ging ik met haar mee! Na de dokter gezien te hebben zijn we met z’n vieren gaan lunchen bij Java. Na een heerlijke lunch gingen we naar de Masai market en hebben we allemaal leuke dingetjes gekocht.

27 Oktober

Vandaag gaan de meiden jammer genoeg alweer terug naar rangala.. Ik had in de middag een meeting met marielle en de dag is voorbij gevlogen. Morgen beginnen we op Obama kinderafdeling, zin in!


  • 31 Oktober 2019 - 00:06

    Jean-Paul:

    Wat een heftig verhaal weer van hoe ze omgaan met een doodgeboren kindje. Vreselijk. Ook voor jou, want zie het zeker daar maar eens een plaatsje te geven......
    Mooie foto's........ Schitterend die ondergaande zon. Topfoto!

  • 01 November 2019 - 10:31

    Nina Langenberg:

    Daphne

    lief dat je met Gwijneth naar de dokter bent geweest. Het is belangrijk dat jullie goed voor elkaar zorgen. ik lees dat je weer veel mooie ervaringen opgedaan hebt. Zowel op je stage als met betrekking tot Kenia.
    geniet er nog van, de tijd vliegt
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia Reis 2019

Hallo allemaal,

Ik ben een studente op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik krijg een unieke kans om Kenia te gaan bezoeken en daar een steentje bij te dragen. Ik doe de opleiding verpleegkundige niveau 4 en ik ben zeventien jaar oud en word in Kenia achttien, dus een feestje!
Ik ga gedurende mijn reis een blog bij houden waardoor iedereen op de hoogte is van mijn activiteiten en persoonlijke ontwikkelingen, en zou het leuk vinden om jullie mee te nemen in dit avontuur!

In augustus ga ik dus drie maanden naar Kenia om daar te werken/stage te lopen. Ik ga dit in twee gedeeltes doen:

1. Ik ga eerst naar het platteland voor anderhalve maand, dit is een omringt gebied waar verschillende faciliteiten zijn, denk aan babyhome, ziekenhuis en nursing home. Ik ga in deze tijd stage lopen in het ziekenhuis die daar staat en ook ben in te vinden bij het babyhome. Omdat er niet altijd werk is in het ziekenhuis heb mag ik ook met vondelingen werken, van 0-2 jaar oud.

Ik heb dan een tussen week voor dat ik begin aan mijn tweede periode van mijn reis. In de tussen week hoop ik op Safari te gaan met mijn medestudenten die op dat moment daar ook zijn met mij.

2. In deel twee ga ik naar de stad toe om daar in het grote ziekenhuis te werken, met allerlei verschillende doelgroepen. Dit is een groter ziekenhuis dan op het platteland, omdat daar alleen weeskinderen opgenomen worden. In het ziekenhuis heb ik nog niet een goed beeld van wat mijn taken zijn, ik denk verpleegtechnische handelingen zoals prikken, wondzorg, katheteriseren etc. Ik ga zeker aangeven dat ik veel nieuwe dingen wil zien en wil leren!

Ik heb de mogelijkheid om aan te geven of ik andere dingen wil doen zoals onderhanden het oerwoud in en daar de kinderen zorg bieden die zandvlooien hebben en voet schimmel, ook mag ik een dag mee met de zusters die erop uit gaan om thuis zorg te plegen in de sloppenwijken.

Ik zal met mijn verslagen foto's uploaden zodat het allemaal wat duidelijker is en jullie er een beeld bij krijgen!

Tot snel!

Recente Reisverslagen:

11 November 2019

New Born Unit en Oprichtster Kenia reis

10 November 2019

Bewogen stage week..

28 Oktober 2019

Weekendje naar Rangala

21 Oktober 2019

Laborward!

20 Oktober 2019

Stakingen..
Daphne

Ik ben Daphne Schippers. Ben studente op het Kellebeek college in Roosendaal, en doe de opleiding verpleegkundige niveau 4. Vanwege mijn opleiding krijg ik de kans om drie maanden stage te lopen in Kenia en neem ik jullie graag mee naar toe!

Actief sinds 08 Mei 2019
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 3793

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Kenia Reis 2019

Landen bezocht: