Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu

Rangala!

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 September 2019 | Kenia, Rangala

02 september

Immigratie, in één woord saai. Vandaag verzamelde we om tien uur om met Millicent ( één van de coaches) naar immigratie te gaan. Het lijkt een beetje op een gemeentehuis vind ik persoonlijk. Paspoorten werden kopieën van gemaakt, en pasfoto’s werden gemaakt, dan merk je wel het verschil met nederland, pasfoto’s worden gemaakt met de camera door een mevrouw die door heel het gebouw heen loopt en voor te printen hadden ze speciaal buiten een klein hokje gemaakt, waar het ook voor je gedaan werd. Je betaald er niet zo veel voor als in nederland. We dachten dat het verwerken van de gegevens minder lang ging duren echter was dit niet het geval, we hebben er van 10:00 tot 17:00 op gewacht. Ondertussen hebben we wel geluncht met millicent bij Java een restaurant waar ze zowel westerse als keniaanse gerechten hebben. Het was nog steeds geen 14:30 want die tijd hadden we afgesproken dus we besloten om met de tuktuks de stage plekken langs te gaan. We zijn naar pandi piri gegaan, dit zijn verschillende projecten op een plaats vooral met kinderen. Joyland was the next stop, hier is het voornamelijk speciaal onderwijs, na joyland was het tijd voor mijn stage plek het ziekenhuis. Dit was enorm groot en ons werd verteld dat we op alle afdelingen mee mochten draaien, kijk er echt naar uit. Terug naar immigration waar we nog 2 à 3 uur gezeten hebben, om te wachten op de papieren en de storm uit te zitten.

03 september

Werden we opgehaald om tien uur, maar aangezien het kenia is werd dat half 11/ kwart voor 11. Maurice (tuktuk chauffeur) bracht ons naar Dr. Alliboy, onze doktor voor als er iets gebeurd met iets. De doktor was er helemaal niet. Laatste boodschapjes gedaan voor Rangala en dan gaat ons avontuurtje eindelijk beginnen, ons eigen huisje, eigen plekje en onze stageplekken. De rit naar rangala is in een klein busje die eerst helemaal vol moest zitten voordat deze vertrok, koste 250 keniaans shillings voor 2 uur rijden, dus ongeveer 2,50 dit is zo anders in nederland. Ze rijden hier ook links van de weg en het stuur zit ook aan de andere kant van de auto, heel leuk om te zien. 

Onze spulletjes neemt Consalata mee, onze andere coach. 

Eenmaal aangekomen hebben we de spulletjes uitgeruimd en opgeruimd, alles ingericht en een plekje gegeven. We hebben even snel een boterham gegeven en zijn naar de stage plekken gegaan, babyhome maar ook het ziekenhuis. De kindjes zijn hier heel anders als in nederland, gelijk naar je toe komen en knuffels geven. Rond vijf uur gingen we naar babyhome en hebben we geholpen met de babys een flesje te geven. Het is onwerkelijk om te zien hoe jong de babys zijn, van 28 dagen en van drie maanden maar ook wat ouder. Ik hoop dat ik de kindjes hier veel liefde mag geven!

04 september

MY BIRTHDAY!! Eindelijk 18 jaar. Vanochtend hebben mn vriendinnen heel het huis versiert en ben goed verwend door iedereen! Vandaag zijn we langs alle stages geweest, die van britt bij die girlschool, langs babyhome en toen langs het ziekenhuis waar we een rondje gelopen hebben en een rondleiding hebben gehad. Ook heeft het schooltje met heel veel kinderen voor me gezongen, enorm leuk om mee te maken. 

05 september

Eerste stage dag, in het ziekenhuis. De dag begon om acht uur we werden verwacht bij “sister agnes”, een van de mensen die daar de leiding heeft. Ze heeft ons naar de zusters post gebracht waar we mee mochten lopen met het personeel. Je hebt verschillende afdelingen in het ziekenhuisje, een kinderafdeling, een vrouwenafdeling, een mannen afdeling en een afdeling waar vrouwen met hun pas geboren kinderen mogen liggen. Middenin staat er een bevallingskamer, heel apart om te zien omdat dit in nederland een aparte afdeling is.

De verpleegkundige rapporteren hier in een soort doseer, ook staan hier de medicijnen in. Dit is een heel verschil met nederland omdat wij alles online hebben en niks via papier gaat. Medicijnen tekenen wij af in Medimo, hier schrijf je welke medicijnen je hebt gegeven en hoe laat en hoeveel mg ik merk wel dat dit in Nederland beter geregeld is. 

Toen we binnen kwamen werd ons gelijk verteld dat we hier alles zullen zijn, een verpleegkundige, een doktor en een verloskundige. Gedurende de dag hebben we mee gelopen met de zuster en zij heeft ons uit gelegd hoe we de brandwonden hier moeten verzorgen en medicijnen gedeeld. Het zijn zo veel verschillen hier in tegen stelling tot in nederland. We gaan nu lekker genieten van ons weekend en uitrusten van al onze indrukken.


  • 06 September 2019 - 15:38

    Manuel Schippers:

    Weer een leuke en uitgebreide update Daphne!!!

  • 06 September 2019 - 16:13

    Marielle:

    Leuk om al je belevenissen te lezen. Wat een verschil met Nederland hè. Fijn weekend! xx

  • 07 September 2019 - 08:15

    Oma:

    Je zou het vast leuk vinden om eens links te rijden daar

  • 07 September 2019 - 08:33

    Oma :

    Een mooi uitgebreid verslag Daphne ...
    Op deze manier krijgen wij inzicht op alles wat je daar doet ,maar ook mag doen ..Je krijgt daar zoveel meer verantwoordelijkheid... Wij zijn heel benieuwd wat je het allemaal gaat brengen... kijken weer uit naar volgende week

  • 07 September 2019 - 08:44

    Oma Schippers :

    Weer een heel bijzondere week voor je bedankt voor de info die wij van je krijgen fijn weekend liefs van ons

  • 08 September 2019 - 15:03

    Marika Schippers:

    Wat leuk om je ervaringen zo bij te houden en te lezen wat je allemaal weer hebt gedaan deze week.
    En dat je op een speciale manier je verjaardag heb kunnen vieren.

  • 09 September 2019 - 13:10

    Nina:

    super om te lezen. en hoe je de cultuurverschillen al hebt ervaren. Tijdens de voorbereidingen hoor je dit wel maar nu ook ervaren!!
    veel succes
    Nina

  • 10 September 2019 - 11:26

    Jean-Paul :

    Hi Daphne,
    Ik pas me ook meteen aan aan de Keniaanse gebruiken.....bijna een week te laat om je te feliciteren. Van harte nog met je verjaardag en de speciale leeftijd die je nu hebt bereikt. Wel apart om dit zo ver van huis te vieren, maar gelukkig hebben de andere meiden je goed verwend en alles mooi versierd.
    Inmiddels ook jij in Rangala aangekomen en helaas weer afscheid moeten nemen na een mooie week met z'n 6sen. Altijd weer ff slikken.....
    Superleuk weer om al die reisverslagen van jullie te lezen met de verschillende schrijfstijlen en het persoonlijke karakter erin. Dit geldt zeer zeker ook voor de foto's. Een grote witte hand met daarin een klein zwart handje....PRACHTIG!!!!
    De eerste volle week zit erop, de eerste 'storm(-en)' doorstaan. Top! Ongekend veel indrukken opgedaan van alle nieuwigheden.
    Ik kijk weer al uit naar je volgende verslag.
    Suc6 op je stageadres en veel plezier met alles daar rondom heen.
    Groetjes vanuit een nazomers Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Kenia Reis 2019

Hallo allemaal,

Ik ben een studente op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik krijg een unieke kans om Kenia te gaan bezoeken en daar een steentje bij te dragen. Ik doe de opleiding verpleegkundige niveau 4 en ik ben zeventien jaar oud en word in Kenia achttien, dus een feestje!
Ik ga gedurende mijn reis een blog bij houden waardoor iedereen op de hoogte is van mijn activiteiten en persoonlijke ontwikkelingen, en zou het leuk vinden om jullie mee te nemen in dit avontuur!

In augustus ga ik dus drie maanden naar Kenia om daar te werken/stage te lopen. Ik ga dit in twee gedeeltes doen:

1. Ik ga eerst naar het platteland voor anderhalve maand, dit is een omringt gebied waar verschillende faciliteiten zijn, denk aan babyhome, ziekenhuis en nursing home. Ik ga in deze tijd stage lopen in het ziekenhuis die daar staat en ook ben in te vinden bij het babyhome. Omdat er niet altijd werk is in het ziekenhuis heb mag ik ook met vondelingen werken, van 0-2 jaar oud.

Ik heb dan een tussen week voor dat ik begin aan mijn tweede periode van mijn reis. In de tussen week hoop ik op Safari te gaan met mijn medestudenten die op dat moment daar ook zijn met mij.

2. In deel twee ga ik naar de stad toe om daar in het grote ziekenhuis te werken, met allerlei verschillende doelgroepen. Dit is een groter ziekenhuis dan op het platteland, omdat daar alleen weeskinderen opgenomen worden. In het ziekenhuis heb ik nog niet een goed beeld van wat mijn taken zijn, ik denk verpleegtechnische handelingen zoals prikken, wondzorg, katheteriseren etc. Ik ga zeker aangeven dat ik veel nieuwe dingen wil zien en wil leren!

Ik heb de mogelijkheid om aan te geven of ik andere dingen wil doen zoals onderhanden het oerwoud in en daar de kinderen zorg bieden die zandvlooien hebben en voet schimmel, ook mag ik een dag mee met de zusters die erop uit gaan om thuis zorg te plegen in de sloppenwijken.

Ik zal met mijn verslagen foto's uploaden zodat het allemaal wat duidelijker is en jullie er een beeld bij krijgen!

Tot snel!

Recente Reisverslagen:

11 November 2019

New Born Unit en Oprichtster Kenia reis

10 November 2019

Bewogen stage week..

28 Oktober 2019

Weekendje naar Rangala

21 Oktober 2019

Laborward!

20 Oktober 2019

Stakingen..
Daphne

Ik ben Daphne Schippers. Ben studente op het Kellebeek college in Roosendaal, en doe de opleiding verpleegkundige niveau 4. Vanwege mijn opleiding krijg ik de kans om drie maanden stage te lopen in Kenia en neem ik jullie graag mee naar toe!

Actief sinds 08 Mei 2019
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 3810

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Kenia Reis 2019

Landen bezocht: