Nightshift and celebration! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu Nightshift and celebration! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu

Nightshift and celebration!

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 September 2019 | Kenia, Rangala

1617 september

Wat een normale stage stage week bleek te zijn werd toch eventjes iets anders, 17 september kwam er een moeder binnen die die dag nog zou bevallen. Heel de dag gewerkt maar geen bevalling mee gemaakt dus ik koos ervoor om in de avond terug te gaan naar het ziekenhuisje om te kijken bij de bevalling, omdat ik dit heel interessant vind. De moeder had nog steeds niet genoeg ontsluiting om de persen dus gingen de zusters en broeders haar helpen. Na een half uurtje/uurtje werd dit kindje op de wereld gezet, ik mocht dit kindje wassen, aankleden, wegen en meten. Dit blijft bijzonder omdat dit kindje zo kwetsbaar is. Toen ik klaar was met het kindje, kwam er opeens nog een vrouw met 9 cm ontsluiting binnen, ook klaar om te persen. De eerste vrouw had nog haar na bevalling, de placenta moest er nog uit en de tweede vrouw lag te persen. Dit gebeurde allemaal in de zelfde kamer naast elkaar. Ook bij mevrouw nummer twee mocht ik mee helpen met bevallen en zodra het kopje te voorschijn kwam heb ik dit schoon gemaakt zodat het kindje goed door kon ademen. Het lichaampje kwam vanzelf en ook dit kindje mocht ik weer verzorgen. Het klinkt alsof het niks is maar het is zo bijzonder, niet met woorden te omschrijven. Ondertussen was het al 21:00, even snel wat gegeten en door met de medicijnen van alle patienten. De patienten vroegen zich ook al af waarom ik er twee keer was omdat ik die dag om 08:00 al begonnen was tot 16:00 en vanavond er weer was. De tweede mevrouw sprak me aan met het medicijnen delen en vroeg naar mijn naam, ik zei daphne. De mevrouw die net een meisje had gekregen zei “I will call my daughter after you, daphne”. Zo super lief! Of dit waar is weten we natuurlijk niet maar het gebaar vond ik al lief. Dagen zoals deze wil ik zeker vaker mee maken!!

18 september

Vandaag kwam onze coach op bezoek bij onze stages en samen met ons lunchen. Na de middag pauze gingen we weer terug naar stage. Stage was heel de dag al rustig en geen bijzondere dingen gebeurd. Ik vroeg voor de grap aan mijn collega of ik misschien bij haar een infuus kon zetten om te oefenen. Hier ging ze mee akkoord en zo gezegd zo gedaan, ik pak de infuus naald en al mijn benodigdheden en probeer te prikken. Ik zat in het bloedvat maar niet ver genoeg dus bloed kwam er niet uit. Volgende keer beter!! 

19 september

Vandaag hadden we eerste stage tot 12:00 en daarna zijn we door sister Mary-Esther uitgenodigd om naar de viering te komen. Het was een evenement/ viering van een progamma, 300 vrouwen waren geslaagd en kregen hier voor allemaal een certificaat. Het was enorm gezellig en er werd gedanst en gezongen. Toch wel weer speciaal om dit mee te maken. Aan het einde werden wij naar voren geroepen om een praat te maken, beetje akward maar toch gedaan. Na het feest waren we uitgenodigt voor een lunch bij babyhome. Was heel lekker alleen wij wisten dat er hele nacht gekookt werd en dat er een koe is geslacht bij ons buiten. Toch heb ik het geproefd en van alles wat een beetje gegeten en het smaakte heerlijk. Ik vind dat als je hier bent je toch wel dingen moet proeven en in hun cultuur mee gaan.


  • 20 September 2019 - 22:07

    Marika Schippers:

    Wat maak.je toch veel mee.in een korte tijd. Geweldig om weet te lezen. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Kenia Reis 2019

Hallo allemaal,

Ik ben een studente op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik krijg een unieke kans om Kenia te gaan bezoeken en daar een steentje bij te dragen. Ik doe de opleiding verpleegkundige niveau 4 en ik ben zeventien jaar oud en word in Kenia achttien, dus een feestje!
Ik ga gedurende mijn reis een blog bij houden waardoor iedereen op de hoogte is van mijn activiteiten en persoonlijke ontwikkelingen, en zou het leuk vinden om jullie mee te nemen in dit avontuur!

In augustus ga ik dus drie maanden naar Kenia om daar te werken/stage te lopen. Ik ga dit in twee gedeeltes doen:

1. Ik ga eerst naar het platteland voor anderhalve maand, dit is een omringt gebied waar verschillende faciliteiten zijn, denk aan babyhome, ziekenhuis en nursing home. Ik ga in deze tijd stage lopen in het ziekenhuis die daar staat en ook ben in te vinden bij het babyhome. Omdat er niet altijd werk is in het ziekenhuis heb mag ik ook met vondelingen werken, van 0-2 jaar oud.

Ik heb dan een tussen week voor dat ik begin aan mijn tweede periode van mijn reis. In de tussen week hoop ik op Safari te gaan met mijn medestudenten die op dat moment daar ook zijn met mij.

2. In deel twee ga ik naar de stad toe om daar in het grote ziekenhuis te werken, met allerlei verschillende doelgroepen. Dit is een groter ziekenhuis dan op het platteland, omdat daar alleen weeskinderen opgenomen worden. In het ziekenhuis heb ik nog niet een goed beeld van wat mijn taken zijn, ik denk verpleegtechnische handelingen zoals prikken, wondzorg, katheteriseren etc. Ik ga zeker aangeven dat ik veel nieuwe dingen wil zien en wil leren!

Ik heb de mogelijkheid om aan te geven of ik andere dingen wil doen zoals onderhanden het oerwoud in en daar de kinderen zorg bieden die zandvlooien hebben en voet schimmel, ook mag ik een dag mee met de zusters die erop uit gaan om thuis zorg te plegen in de sloppenwijken.

Ik zal met mijn verslagen foto's uploaden zodat het allemaal wat duidelijker is en jullie er een beeld bij krijgen!

Tot snel!

Recente Reisverslagen:

11 November 2019

New Born Unit en Oprichtster Kenia reis

10 November 2019

Bewogen stage week..

28 Oktober 2019

Weekendje naar Rangala

21 Oktober 2019

Laborward!

20 Oktober 2019

Stakingen..
Daphne

Ik ben Daphne Schippers. Ben studente op het Kellebeek college in Roosendaal, en doe de opleiding verpleegkundige niveau 4. Vanwege mijn opleiding krijg ik de kans om drie maanden stage te lopen in Kenia en neem ik jullie graag mee naar toe!

Actief sinds 08 Mei 2019
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 3813

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Kenia Reis 2019

Landen bezocht: