Weekend + stage dagen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu Weekend + stage dagen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Daphne Schippers - WaarBenJij.nu

Weekend + stage dagen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

25 September 2019 | Kenia, Rangala

21 september

Vandaag was onze tweede dag van het weekend. Weekende duren hier wel echt verschrikkelijk lang. Vandaag ben ik veel naar babyhome geweest. Lekker met de kindjes geknuffeld en gesprekken gehad met werkgever. Het was een rustig dag. Ook zijn we met de meiden langs heel het compound gelopen om foto’s te gaan maken voor thuis, van het ziekenhuisje, babyhome en de omgeving! In de avond ben ik weer gaan helpen bij babyhome. Het was een rustig dag.

22 september

In de ochtend zouden we naar de kerk gaan, ik voelde mij niet zo goed had hoofdpijn en misselijk en erg veel last van heimwee dus ik ben niet mee gegaan. Dom eigelijk want dan had ik afleiding gehad. Toen de meiden terug kwamen van de kerk hebben we met z’n drieën heerlijk buiten gezeten, gezond en gekletst. We hadden chapatti’s besteld bij babyhome voor in de avond. De kinderen van babyhome slapen hier van 1 tot 3 uur en daarna zijn we naar babyhome gegaan en alle kindjes mee naar buiten genomen en heerlijk buiten gespeeld met iedereen. Het was geweldig om al die kleintjes zo te zien genieten. Rond een uur of vijf hebben we ons avond eten opgehaald en geproefd, die zijn zo lekker!! Niet normaal. De avond was rustig maar relaxed. Zulke dagen is echt genieten.

23 september

Vandaag een stage dag zoals elk ander. Rustig maar toch wel erg gezellig. De collega’s hier zijn zo lief en gezellig! De dag is als volgt:

08:00- verzamelen

08:15- overdracht van de nachtdienst

08:45- artsenvisite lopen met veel mensen

10:00- medicijnen rondes

Tussen 10:00 en 13:00 is er ruimte om documenten in te vullen, spullen op te ruimen, bedden te verschonen en uit te rusten.

13:00- lunch pauze

14:00- einde lunch pauze

15:00- medicijnen ronde

16:00- einde dienst. 

Dit is precies hoe de dag die dag verliep. Heb nog wel een hele mooie feedback gekregen van onze collega.

24 september.

Nicolenne was ziek dus ik moest vandaag alleen naar stage. Toen ik binnenkwam was er gelijk een bevalling. Ik dacht nee nu? Ik ben net wakker maar ja alles gaat door daar. Dus weer geholpen waar mogelijk was. Na de bevalling ging ik met een doktor mee lopen en anderhalf uur gepraat met hem over zijn beroep en over de verschillen met nederland, heel interessant. Toen ik weer terug kwam op de afdeling was er weer een bevalling. Het was druk vandaag haha. De volgende wou ik doen. Want de derde zwangere vrouw was al weer binnen gekomen. Ze had 6 cm ontsluiting, om 16:30 werd haar ontsluiting weer gemeten. Ik bleef langer omdat ik dit mocht doen, rond 16:15 gingen we de zwangere vrouw halen om haar ontsluiting te meten. Voor ontsluiting meten moet je steriele handschoenen aan, dit heb ik dus aangedaan. Na dat je die handschoenen aan heb mag je niks anders meer aanraken. Ik moest met twee vingers erin en dan ongeveer meter hoeveel cm ze had, dit was van te voren allemaal uitgelegd en besproken. Dus ik steek mijn twee vingers er in en ik voel het hoofdje al komen. Mijn vingers zaten er nog geen twee centimeter in. Alles werd dus in gereedheid gebracht voor de bevalling want de vrouw had dus al 10 cm ontsluiting en was al aan het bevallen. Na 20 minuutjes was dit mooie meisje geboren. Ik wou en mocht deze doen maar omdat de vrouw ingeknipt moest worden heb ik dit maar overgeslagen. Is het naarste wat ik ooit gezien en gehoord heb. Drie bevallingen op een dag en heb ze allemaal bij mogen wonen heel bijzonder.

25 september

Aan een bevallingen zitten soms ook minder leuke kanten en dat is een overlijden. Vandaag kwamen wij in de ochtend op stage aan en hebben ze ons een baby laten zien van 26 weken oud die overleden is 10 minuten na de bevalling. Het kindje was zo klein. Ik kreeg wel even een brok ik mijn keel en vooral toen ze vertelde dat als de moeder in een andere ziekenhuis had gelegen dit kindje het overleefd had en nu in een couveuse lag. Het lichaampje werd bewaard in doeken, het werd niet koel gehouden. Dit was echt wel even schrikken. Toen de schrok bekomen was ben ik samen met de zuster het kindje gaan bestuderen omdat ik het toch interessant vind om te kijken hoe klein zo een baby nou werkelijk is en hoe alles volgroeid is ( hoe erg ik het ook vond voor de baby). Na de rondes ben ik naar MCH gegaan, mother and child health. Hier kregen kleine kindjes injecties tegen ziektes erg interessant om te zien en te mogen helpen. De mensen op stage zijn hier zo leuk en vriendelijk. Zit je te wachten op de lunchpauze word er opeens een baby in je handen gedrukt van de moeder van een patiënt, en een uur bij ons gezeten. Dit had in nederland nooit zo gegaan. Zijn van de kleine dingetjes die je werk leuk maken.


  • 25 September 2019 - 19:46

    Mariëlle Erwin En Lucas:

    Wat een belevenissen allemaal Daphne! Veel succes verder en de groetjes van ons xxx

  • 25 September 2019 - 20:02

    Opa Schippers :

    Het is weer een leerzame maar ook wel een emotionele ervaring voor je geweest goed gedaan Daphne succes

  • 30 September 2019 - 10:33

    Nina Langenberg:

    Daphne

    Wat heftig zeg wat je al meegemaakt hebt. We weten dat dit gebeurt, hebben het ook in de groep besproken maar nu is het echt wat je meemaakt.
    Dat komt wel binnen hoor.
    Goed hoe je hiermee omgaat.
    Nog even en dan de tussenweek. Wat gaat de tijd snel he
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Kenia Reis 2019

Hallo allemaal,

Ik ben een studente op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik krijg een unieke kans om Kenia te gaan bezoeken en daar een steentje bij te dragen. Ik doe de opleiding verpleegkundige niveau 4 en ik ben zeventien jaar oud en word in Kenia achttien, dus een feestje!
Ik ga gedurende mijn reis een blog bij houden waardoor iedereen op de hoogte is van mijn activiteiten en persoonlijke ontwikkelingen, en zou het leuk vinden om jullie mee te nemen in dit avontuur!

In augustus ga ik dus drie maanden naar Kenia om daar te werken/stage te lopen. Ik ga dit in twee gedeeltes doen:

1. Ik ga eerst naar het platteland voor anderhalve maand, dit is een omringt gebied waar verschillende faciliteiten zijn, denk aan babyhome, ziekenhuis en nursing home. Ik ga in deze tijd stage lopen in het ziekenhuis die daar staat en ook ben in te vinden bij het babyhome. Omdat er niet altijd werk is in het ziekenhuis heb mag ik ook met vondelingen werken, van 0-2 jaar oud.

Ik heb dan een tussen week voor dat ik begin aan mijn tweede periode van mijn reis. In de tussen week hoop ik op Safari te gaan met mijn medestudenten die op dat moment daar ook zijn met mij.

2. In deel twee ga ik naar de stad toe om daar in het grote ziekenhuis te werken, met allerlei verschillende doelgroepen. Dit is een groter ziekenhuis dan op het platteland, omdat daar alleen weeskinderen opgenomen worden. In het ziekenhuis heb ik nog niet een goed beeld van wat mijn taken zijn, ik denk verpleegtechnische handelingen zoals prikken, wondzorg, katheteriseren etc. Ik ga zeker aangeven dat ik veel nieuwe dingen wil zien en wil leren!

Ik heb de mogelijkheid om aan te geven of ik andere dingen wil doen zoals onderhanden het oerwoud in en daar de kinderen zorg bieden die zandvlooien hebben en voet schimmel, ook mag ik een dag mee met de zusters die erop uit gaan om thuis zorg te plegen in de sloppenwijken.

Ik zal met mijn verslagen foto's uploaden zodat het allemaal wat duidelijker is en jullie er een beeld bij krijgen!

Tot snel!

Recente Reisverslagen:

11 November 2019

New Born Unit en Oprichtster Kenia reis

10 November 2019

Bewogen stage week..

28 Oktober 2019

Weekendje naar Rangala

21 Oktober 2019

Laborward!

20 Oktober 2019

Stakingen..
Daphne

Ik ben Daphne Schippers. Ben studente op het Kellebeek college in Roosendaal, en doe de opleiding verpleegkundige niveau 4. Vanwege mijn opleiding krijg ik de kans om drie maanden stage te lopen in Kenia en neem ik jullie graag mee naar toe!

Actief sinds 08 Mei 2019
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 3805

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Kenia Reis 2019

Landen bezocht: